Jdi na obsah Jdi na menu
 


Veselé historky

11. 2. 2008

Autor: Petr

Sunday, November 26, 2006 6:23 PM

Subject: lééétííííí

Tak jsem dnes prováděl pokus o vzlet a přistání. Jel jsem ješte pro včelařský příspěvek k důvěrníkovi do slavíčského ůdolí s tím, že tam vím o jedné louce, kde je cesta hned vedle a dalo by se z ní startovat...a možná by v údolí nebyl moc vítr...  HAHA CHACHA .... louka byla neposečená  a trčely  tam dost tlusté suché stonky  -  v měřítku letadla tak dost tlusté vzrostlé stromy... takže první přistání by byla jistá smrt nějakého křídla .... pokud bych se netrefil na cestu... mám sice natrénováno z FMS, ale reál je reál. Takže jsme se otočili a jeli pod přehradu. Když jsem tam dojel a vystrčil nos ven lehce mě přešel humor. Kdybych tu měl Dinga, tak bych se už lehce rozmýšlel jestli pujdu do luftu.  Tož jsem rozdal hazedla a vystřelovátka ,  Messengera postavil na střechu auta a díval se jak pofukuje.  Zrovna když šla okolo nějaká rodinka mi vítr odfouknul ero z auta... nic se mu naštěstí nestalo, tak jsem to za pět minut po kontrole stavu a přigumování křídel  zkusil. Dokonce jsem si to sám hodil ...říkal jsem si, už to přežilo pád z metru50... A letělo. Motor šlapal jak blby. Jel jsem tak na pul plynu a poletoval okolo. Na to jaky byl vítr se to dalo docela dobře ovládat. Při prvním pokusu o přistání jsem zrušil podvozek - odpadla zajišťovací kulička lepidla z osky kola, které upadlo a ohnula se jedna vzpěra . Tož jsem ho sundal a šel do luftu znova.. Bez podvozku se to háže lehce  lépe... Teď už let trval hodně déle, nakonec jsem měl na radiu 10minut. Ero zvládne přemet, zkoušel jsem i vývrtku, nic dalšího mě tam nenapadlo udělat..... výkonová rezerva je opreavdu brutální... a  realisticky to letí  když je knipl plynu hoooodně u pupku.  Přistání na místo kam chci já jsem několikrát nacvičil  postupným přiblížením a poslední přiblížení jsem trošinku nezvlád a plácnul jsem s tím o zem ....z malé výšky, na malé rychlosti... ať žijou konstrukční chyby... spodní křídlo zapadne do lože tak že drží  a nepohne se - takže se potrhaly spoje okolo – zatím mám  po zběžné prohlídce a nevypadá to neopravitelně.  Takže poučení pro příště. Udělat spodní křídlo tak aby při nárazu nedrželo o obě hrany a lehce vypadlo ven ...a zásadně lítat s podvozkem - sežere při přistání dost energie. Mám ve vysílači možná nastavené exponenciální výchylky, ale nastavoval jsem to bez návodu tak nevím nevím... Při plném plynu se to dost vzpínalo a šlo do levé zatáčky, tak ještě budu muset hýbat s motorem. Samozřejmě to ještě není dostavěné... chybí potah pod motorem, motorový kryt, balsové vzpěry na podvozku, větrný štítek před pilotem, vzpěry v loži horního křídla...atd, atd Tahže mám další ero se kterým nebudu mít čas chodit lítat.... Teď je na řadě něco z uhlíkové trubky a polystyrenu..do naší nové moravčanské tělocvičny...Inspiraci mám v FMS... je tam takové fešné ero... zatim zdar. Detailní popis škod až zítra ...pokud to bude stát za řeč.

P.

20.2.2007

Tak jsem.byl ráno  lítat.... Při lomcováku nad sousedovic stodolou jsem zahlédl že mi cosi upadlo z letadla.....říkám si do p.....to musela byt vrtule, nic tak malého, co by mohlo upadnout, na letadle není...zkusil jsem přidat plyn……..a mé nejčernější tušení se potvrdilo... měl jsem naštěstí dost velkou výšku, tak jsem vypnul motor  a šel na přistání bez možnosti opravy... teď lítám z cesty, tak je to dost zajímavé, ale trefil jsem se ... sice jsem proletěl nad sebou a přistával naslepo, ale vyšlo to. Jenom jsem lehce ohnul podvozek....pak jsem sednul s Jáchymem na sáňky a jeli jsme ke stodole hledat vrtuli.. Naštěstí jsem při přípravě na přistání lehce registroval, kam asi padala, tak to hledání nebylo až tak problematické, obzvlášť proto, že oranžovou vrtuli ležící na bílém sněhu vidím i já...na trávě by to bylo asi horší. Tak všechno nakonec dopadlo dobře. Na vrtuli byla gumička z prezervativu .... asi to chtělo omotat 3x, ale to už by bylo vyšponované moc. Asi změním dodavatele gumiček.... Pak jsem tam dal vetší vrtuli - 9/5. (byla tam 8/6) a šel znovu do vzduchu. Letadlo lehce zpomalilo, ale teď je schopno v 80 stupních letět do nevidím i po 10-ti minutách letu. Tak už ji tam asi nechám. Ale je to dost velká lopata. (na Dingovi mam 9/6.) Ještě budu muset orientačně změřit proud a zkusit, jestli mi motor moc netopí. A bude to optimalizované.:-).... Dneska jsem na baterce odlítal 8,30 a 7minut. Což myslím je Akorát.. A ještě jsem mel dost velkou rezervu. Jinak na baterce 800mAh mám už 18 cyklu a na 2100 teprve 14.dohromady - je třeba lítat a lítat a lítat když už to má do 2 let umřít na vnitřní korozi nebo na co...

P.

01.03.2007

Tak uz jsem to nevydrzel a sel jsem litat. Jel jsem z F-M z rehabilitaci. Dojel jsem ke hrbitovu na Prazme, kde jsem si pred 14dny hezky zalital.Zima, zacinalo prset, trochu foukalo. Toz jsem sel do vzduchu. Vzhledem k tomu ze jsem vcera cet na netu o letu na zadech a ze jsou tam obracene vychylky na smerovce a ze se daji litat osmicky na zadech. Toz jsem to zkousel. Na zada se dostavam pulpremetem a pak odtlacuju vyskovku a pridavam plyn. Ale vzhledem k tomu ze nemam soumerne ero (kroucene kridla vzpeti) tak se to rado prekrucuje zpatky. Pokud chcu ridit smer, pak musim zasahovat do smerovky veeelmi jemne.... asi si vypnu exponencialy... No a jednou jsem zasahnul do smerovky trochu vice nez je povolena troska. Ero se preklopilo, ale uz jsem mel malou vysku na bezpecne vyhnuti se zemi, toz jsem ju trefil. Zatim to vypada na pokrouceny podvozek (jako vzdy) a prerazene nabezky v prvnim poli od vyztuzeni pro pridelani kridla k trupu (obe strany). Dalsi revize doma ted jedu pro kluky. Dneska jedou do skauta.

Zdar P.

5.3.2007

Předvčerem jsem dokončil opravu po minulé havárii. Říkám si, vezmu si z toho nějaké poučení...kromě toho že se má lítat vysoko....abych zase nepřerazil náběžku o podvozek.... tož přitáhnu poutací gumu spodního křidla tak, jako mam nahoře....a takhle to dopadlo. Při lehce nepovedeném startu jsem lehce zavadil křídlem o zem...ulomila se půlka křidla..Normálně by to na té volné gumě lehce zapružilo a...nic.... tak teď mam opět co dělat. Prasklo to těsně za lepeným spojem nosníku do vzpětí. Takže to ani nebudu nijak brutálně vyztužovat. Baterku pozoruju, zatím se netváří, ze by byla nabouraná moc.

P.

2.4.2007

Tak jsem dnes objížděl úřady a obchody. Vzal jsem ssebou  Messengera ... že si zajdu někdy v mezičase zalítat. První let, po ránu v mezičase mezi první a druhou konzultací, jsem uskutečnil v Raškovicích na poli . Vše proběhlo hladce. Lítal jsem s velkou vrtulí velice decentně, vychutnával jsem si realisticky let...s tím že dám dneska ještě jeden let, až pojedu pro kluky. Po absolvování kolečka po úřadech a obchodech jsem dorazil k místní škole, že teda vyzvednu kluky a při té příležitosti zalítám u školy na.hřišti ... už jsem tam byl lítat několikrát. Kluci byli se zbytkem družiny venku. Tak jsem vybalil éro. A startuju... no moc se mi to nepovedlo ... možná jsem při odlepeni moc přidal plyn nebo vrtule ťukla o zem prostě po 4metrech pohybu skončilo éro na trávníku na zádech a bez vrtule. To byla první ostuda... Tak mi to kluci posbírali .. přigumoval jsem menší vrtuli a šel na to znova... Ted už se start povedl téměř ukázkové, na to že foukal lehký boční vítr. Nějakou chvíli jsem poletoval a dělal nějaké pokusy o akrobacii. Pak tam kluci vybudovali na písku nějaké bojové postaveni, tak jsem trochu útočil a střílel na jejich pozice .... už tam jsem se divil, že éro neskončilo na smrčkách nebo na vedeni, co bylo za jejich pozicemi.. pak už jsem radši  jenom bombardoval z větší výšky...Už jsem byl ve vzduchu relativně dlouho a na displeji vysílače jsem neměl nastavený čas motorového letu, abych viděl jestli mám ještě něco v baterkách. No a když jsem si ho tam přepínal, což dělám relativně často, se to stalo. Lehce jsem míjel budovu školy a jak už jsem psal, foukalo. A když jsem se dostal za hranu střechy, tak mě asi sfoukla turbulence za hranou a skončil jsem na střeše školy.. Okamžitě stahuju plyn, ať se to ještě více nerozseká. Paní družinářka odchází s tím ze končí družina a že ve škole je ještě uklízečka, ale ta že asi na střechu nepoleze.... Tak jsem se  ještě zeptal, kde bydlí školník, kluky zanechal se zapnutým vysílačem na jejich bojových pozicích a vyrazil směr školníkovo obydlí. Jak už jsem zjistil, ten přijímač co tam mám, je asi to nejjednodušší, co Hitec vyrábí. Takže když se ztratí signál začne to fest cvičit se servy i s motorem . Což můj dražší vetší procesorový přijímač nedělá. Ten, mám ten dojem, i stáhne plyn, ale možná to dělá regulátor bez signálu. Na druhy pokus jsem trefil ke školníkovi. Vyrušil jsem ho z jeho domácích prací naložil i s klíčema do auta a odvezl ke škole.. Během cesty jsem se dověděl, že jeho bratr taky dělal RC letadla, takže měl pochopení..... Na střeše pak posbíral všechno co našel. Naštěstí to spadlo z dost malé výšky takže ztráty byly minimální. Guma horního křidla nebyla nalezena, pokřivený podvozek už ani neřeším, díra v křídle po kniplu vysílače, se kterou už jsem už startoval zůstala stejná,  akorát  baterka přerazila příčný nosník uvnitř trupu a lehce byl rozlámaný předek motorového krytu. Ještě jsem školníkovi ukázal jak to táhne na plný plyn. Pak jsem všechno a všechny naskládal do auta a odvez školníka domu. Takže poučení pro příště - věnovat se plně řízení a nedělat blbosti, obzvláště pokud nemám dostatečnou výšku... Díry a kryt už mám spravené a už se těším na velikonoční poletování....doufám že to do té doby vydrží celé...

Zdar P.

20.04. 2007

Tak jsem opet zkousel..... Napred jestli to leti jenom s hornim kridlem......letelo...vrtule 8x6 v pohode jenom se to vice prosedalo v zatackach a mozna to bylo o chlup rychlejsi. Pak jsem otocil unasec a dal vrtuli 7x3,5 .....tocila dost hodne... pockal jsem az nebude foukat a sel na to....J000 presne takhle to v tom 22 litalo. Tak tak se to na plny plyn zvedlo ze zeme.... v zatacce se hezky prosedlo zaletel jsem tam a zpatky a pristal....UUF.  Let byl poooomaly majestatni tak tak se to drzelo ve vzduchu. Veeelice ooopatrne se to musi ridit.... at to hned nespadne - neni rezerva vykonu. Pak mi prislo lito ze jsem s tim nezkusil zaletet dale a sel na to znova .... Pri startu se mi to ale rozkolibalo a zachytilo o zem udelalo hodiny a pro tuto chvili jsem skoncil s letovym dnem.... Utrzena guma vrtule. Vylomena ostruha... Tak to bychom meli vyzkouseno a muzem vymyslet dalsi kraviny.Treba aerovlek....:-)Zdar

P.