Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektro či benzín?

9. 2. 2008

Autor: David

Elektro či benzín?

Při úvahách nad mým dalším modelem jsem nabyl jasnou představu – chci něco akrobatického, řekněme kolem 150 cm rozpětí a na elektropohon. Požadavky na výkon elektropohonu byly asi následující: nejsem žádný vyznavač 3D, natož visení, postačí mi dostatek výkonu pro běžnou akrobacii, řekněme na úrovni kategorie RCA.

Jelikož patřím mezi modeláře, kteří zatím nemají žádnou zkušenost s články Li-Pol či Li-Fe (A123) a tím pádem nemám ani žádnou použitelnou nabíječku, začal jsem počítat, kolik mě to bude stát. Tak tedy: motor, regulátor, minimálně 2x sada pohonných akumulátorů, digitální nabíječka, zdroj, balancer a konektory. Upřímně řečeno jsem se zděsil: celkově bych se pohyboval někde kolem 15.000,- Kč. V té době jsem se dozvěděl o novince od firmy TITAN – benzinový motor o objemu 20ccm, 5 let záruky, odlehčená verze, cena včetně standardního tlumiče a komplet zapalování 7.600,- Kč a bylo rozhodnuto – větší výkon, poloviční cena, a především – jak udává výrobce – 100ml benzínu na 10 minut letu. Při záběhu se mi tento údaj potvrdil, takže provozní náklady téměř na nule na rozdíl od Li-Pol článku, kdy má jedna sada v ceně kolem 3.000,- Kč životnost tak 2 sezóny (v lepším případě, pozn. redakce).

Takže jsem motor díky finančnímu přispění firmy Winkhaus zakoupil, navrhl plán a v současné době dokončuji Katanu o rozpětí 180 cm a délce 180 cm s hmotností kolem 4400g (při elektrifikaci takto „velkého“ éra už by mi asi nestačilo ani 20.000,- Kč).

Nemám vůbec nic proti elektropohonu, ba naopak – chtěl jsem se také přeorientovat – ale stále ještě platí, že především u větších modelů jsou náklady minimálně dvojnásobné. Připojené foto je ze zástavby motoru TITAN ZG20 v motorovém krytu.

Obrazek Obrazek

Poznámka redakce: výhoda „elektrifikace“ tkví skutečně někde jinde, zvláště u vrtulníků nad 100 cm průměru rotoru je to markantní…

 

Náhledy fotografií ze složky Modely Davida Kopala