Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tip: zvýšení tahu čtyřmotoráku CARGO

31. 1. 2008

Příspěvek od Mildy "Bleska":

Od počátku létání se stavebnicí čtyřmotoráku CARGO jsem laboroval s nedostatečným tahem vrtulí dodávaných výrobcem (tzv. jogurtovky). Letadlo se po startu z ruky "propadalo" a jakákoliv větší výchylka výškovky v malé rychlosti byla kritická, takže pro lítání byla potřeba celkem velká plocha (na plynulé dosažení výšky a rychlosti) a o startech ze země nemohla být ani řeč.

                             Obrazek

 Zkusil jsem osadit hřídele vrtulemi pro elektrolety parametrů 6x4. Situace se maličko zlepšila, byl jsem ovšem nucen instalovat druhý stejnosměrný regulátor (JES 045). Nabyl jsem přesvědčení, že situace se rapidně změní pouze po instalaci střídavých motorů. To by ovšem znamenalo investici cca 5.000,- Kč, navíc zde byla nejistota použití stávajícího velkokapacitního dvojčlánku. A tak jsem nakoupil různé vrtule a testoval dosažený tah a měřil teplotu motorů. Jako ještě snesitelná zátež se ukázaly být vrtule o parametrech 7x4, přičemž statický tah se zvýšil o cca 40%(!) a teplota motorů byla cca 45° při zajištěném letadle. Již první zkušební let potvrdil měření: probémy ve startovní letové fázi byly vyřešeny ...