Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mistrovství Evropy 2009

17. 8. 2009

Autor: David

ANGLICKÝ TRIUMF, FRANCOUZSKÉ PŘEKVAPENÍ A BRONZ V PODÁNÍ ČECHŮ.

Ve dnech 26.7. - 2.8.2009 se na letišti Starmoen poblíž městečka Elverum v Norsku uskutečnilo 10. ME pro kategorie maket, tedy F4C a F4H (prozatímní pravidla pro velké makety do 20 kg).                                                                                            Původně se měla uskutečnit tradiční soutěž upoutaných maket F4B, ale pro nezájem soutěžících byla nahrazena zmíněnou kategorií F4H. Celkem soutěžilo 31 závodníků v kategorii F4C a 14 závodníků v F4H z celkem 12 států Evropy. Z absolutní špičky chyběli jen závodníci Německa a Švýcarska, kteří se soustředí především na MS, které se koná střídavě s ME. Samotný areál je velmi rozlehlý, jako nakonec vše v Norsku - je vidět, že tato velká zem nemá při malém počtu obyvatel problém s prostorem, samotný areál sousedí s motokrosovou tratí, golfovým hřištěm, střelnicí a dalšími prostory pro využití volného času. Celkově soutěž probíhala ve velmi dobré pohodě, jediné, co nám trochu kazilo dojem, bylo poměrně špatné počasí, téměř každý den pršelo, některé dny i dost vytrvale. Přesto se  stihlo odlétat všechna 3 soutěžní kola v obou kategoriích. Za to patří dík především organizačnímu týmu, který soutěž zvládl na výbornou i při velmi malém počtu – přímo v dějišti soutěž zajišťovalo 11 organizátorů.

Obrazek Obrazek

Na soutěži bylo k vidění poměrně dost novinek,a to především proto, že se soutěže zúčastnili kompletní týmy ze Skandinávie, které nejezdí po šampionátech pravidelně, a které kromě ME měly soutěž zároveň jako přebor Skandinávských zemí (koná se každý rok v jiné zemi).                                                                                                  Celkově nutno konstatovat, že současné bodování nahrává statické části, z vítězových 5000 bodů připadá 2800 na statiku a 2200 na let, přičemž jeho lety byly velmi zdařilé a osobně netuším, proč za některé obraty dostával známky 7 i nižší.                         Myslím, že přepočet na 1000 bodů vítěze v každé části tak, jak je tomu třeba v kategoriích akrobatů, by vývoji soutěži maket jen prospělo. Dá se říci, že špatně létající, ale výborně postavená maketa má daleko větší šanci na dobrý výsledek, než je tomu v opačném případě.

Obrazek Obrazek

K samotnému průběhu: Po prvních dvou kolech překvapivě vedl Francouz Levy s proudovou Fugou Magister, následován především Angličany, naším P. Fenclem a G. Ruttenem s velkým DHC-2 Beaver. V posledním kole zaletěl opravdu výborně legendární Pete McDermott se Sopwith Snipe a po zásluze zvítězil, na 2. místě skončil Marc Levy, a na 3. místo se vyhoupl velmi dobrým výkonem ve 3. startu náš P. Fencl se svým Knollerem. Těsně pod bednou skončil další Angličan M. Henderson s novým Aircem DH-9, pátý pak G. Rutten s Beavrem. Na této maketě je vidět, že i poměrně jednoduchá předloha má šanci, pokud je perfektně postavená a dobře létá - a to je potěšující, už neplatí, že k předním místům vede cesta jen přes složité dvouplošníky. Totéž platí i pro druhou Fougu Magister.                                                                              V družstvech byly jasně první Angličané, druzí trochu překvapivě Francouzi a třetí  tým ČR.                                                                                                                             Z našich byl tedy Pavel Fencl třetí, Karel Vodešil s Bristolem F2B Fighter devátý a já s Boeingem P-26A osmnáctý. O své nominaci jsem se dozvěděl až koncem května, neboť P. Tax letos účast odmítl z pracovních důvodů a oslovený Viktor Kučera bohužel havaroval se svojí novou maketou Airspeed Ferry.

Obrazek Obrazek

O tom, že náhody se dějí, jsem se osobně přesvědčil v místě konání soutěže - jeden z finských reprezentantů přivezl na ME maketu Hawker Sea Fury, tedy maketu, kterou právě připravuji, dokonce však ve stejné velikosti, stejném markingu a poháněnou stejným motorem, jaký mám připravený já! Zpracování makety bylo trochu horší, ale letový projev mě velmi mile překvapil - pravá stíhačka WWII. Příští rok je MS v Polsku, a tak budou mít zájemci o tuto kategorii dobrou příležitost vidět tyto závody na vlastní oči, což vřele doporučuji. V kategorii F4H, která má hmotnostní limit 20 kg paradoxně startovali závodníci spíše s menšími modely, ani největší nepřesáhl limit 15 kg určený pro F4C a tak se potvrdilo, že tato kategorie je spíše určená pro ty závodníky, kteří nejsou nominování mezi 3 závodníky do F4C. Vše je však otázkou peněz - jen samotné startovné činí 350 Euro. Před odjezdem jsme ještě navšítivili nedaleký Lillehamer, dějiště ZOH 1994, a celkově musím říci, že jsme si závody i přes 3500km  a několikeré spaní na parkovišti v autě řádně užili.

Obrazek Obrazek

Sponzorská pomoc od společnosti Winkhaus mi umožnila finančně pokrýt tuto akci, za což velmi děkuji.

Mgr. David Kopal

Obrazek