Jdi na obsah Jdi na menu
 


YAK 54

11. 11. 2008

Autor: David

Yak 54 od mistra světa F3A Quicka Somenziniho

Když jsem letos zjara zalétal svoji novou Katanu vlastní konstrukce a výroby na motor TITAN 20ccm nenapadlo mě, že jí bude vyměřeno jen pár měsíců života a celkem něco přes 30 startů – v půlce července se poroučela pod plynem do lesa. Při pátrání po příčinách jsem měl stále podezření na laděný výfuk a vedle něj paralelně vedoucí prodlužovací kabel (kroucený), neboť problémy s rušením se mi objevily po instalaci nového výfuku – opravdovou příčinu se mi podařilo zjistit  až při motorové zkoušce Jaka – nedocvaknutá botka na svíčce! Řeklo by se taková hloupost, ale sám bych nečekal, jak velká síla je potřeba k pořádnému dosednutí. Každopádně na stole ležela jasná otázka – odložit plánovanou stavbu nové makety a postavit novou Katanu, nebo zkusit – prvně za mých 22 let modelaření stavebnici. Díky finanční podpoře firmy Winkhaus jsem se rozhodl pro druhou možnost už také z důvodu pokračující sezóny a absence dalšího stroje pro běžné polétání. Nejprve jsem myslel na nějakého Gilesa či Extru z čínské provenience, ale nabídka mě v kategorii modelů o rozpětí cca 1800 mm příliš neoslovila, především jakési moderní vybarvení v duchu airbrush  není můj styl. Po delším pátrání na internetu jsem na www.lindinger.at, což je rakouský internetový obchod s modelářským materiálem, objevil sérii Jaků z produkce současného mistra světa F3A Quicka Somenziniho – nejmenší má rozpětí 1750mm (69“), až po obra s rozpětím 2,5 metru – zvolil jsem rozpětí 1850mm (73“) s vědomím, že doporučený motor na 3D akrobacii je 26ccm, a tedy že s mým TITANEM 20ccm bude model určený pro běžnou akrobacii. Na internetových stránkách výrobce – www.somenzini.com je ke shlédnutí jak obrázkový stavební manuál, tak zhruba 7-minutové video z letu – bylo rozhodnuto. Cena stavebnice činí 349 Euro, což při dnešním kurzu činí cca 8500 Kč – tedy zhruba o 1500,- až 2000,- více, než stojí v našich prodejnách čínské Extry nebo Gilesi stejné velikosti. S dovozem mi pomohl Miroslav Dvořáček ml. a jeho prodejna MD Plus  a touto cestou mu ještě jednou děkuji.

Obrazek

Stavebnice je dodávána ve velké kartonové krabici o rozměrech 1400x500x300 mm bez jakéhokoliv potisku jen s malým štítkem. Vzhledem k faktu, že se jedná o moji první stavebnici, otvíral jsem víko s obrovským napětím – v hlavě mě strašily zprávy některých kolegů o zvlněném potahu, zdeformovaných motorových krytech, nereálné hmotnosti udávané výrobcem  atd… Naštěstí musím konstatovat, že zpracování modelu je přímo perfektní. Snad jediná výtka, kterou bych zde měl, je použitý materiál na kabinu – není čirý, naopak podivně matový, a ještě nerovnoměrně – takže jsem použil sprej na tónování skel (tuning transparent černá od Dupli-Color 150 ml) za 129,- Kč, pak již vše vypadá dle mých představ. Velmi mile mě překvapilo, že součástí stavebnice je transportní obal na křídla z aluminiové fólie včetně kapsy na spojovací uhlíkovou trubku (průměr 1“) a potisku s názvem modelu – pěkný bonus.

Samotné sestavení a osazení modelu je opravdu lahůdka – obrázkový manuál je naprosto dostačující a práce jde velmi dobře od ruky – spočívá prakticky jen v zalepení VOP a SOP do trupu, sestavení podvozku (uhlíkový, kola o průměru 75 mm), zalepení pantů a instalaci částí RC a motoru. Další příjemnou věcí je fakt, že stavebnice obsahuje opravdu úplně vše – kromě RC a motoru jsem dodal pouze vlastní motorový kužel (aspoň něco z původní Katany…. průměr 100mm) – dokonce mi několik částí zbylo – třeba sada pro montáž přijímačových accu nad motor v případě nutnosti posunu těžiště. Stejně tak mi zbyla nádrž o objemu 350 ml, posloužila mi menší z původní  Katany – motor TITAN 20ccm má opravdu velmi malou spotřebu kolem 150 ml na 10 minut letu. Celkově mě práce při dokončení modelu zabraly 10,5 hodiny čistého času. Konstrukci bych označil jako důmyslnou, velmi příjemný je způsob zajištění polovin křídla pomocí předpružených oček z ocelového drátu – jednoduché, rychlé, plně funkční.

Obrazek

Křídla dosedají na trupu přes gumové O-kroužky navlečené na duralových kolících, což snižuje vibrace celého draku. Instalace všech částí RC je velmi příjemná a přístupná. Před rozbalením stavebnice jsem se trochu obával, že za cenu co nejmenší hmotnosti modelu bude celá konstrukce velmi chatrná, potažená fólií na většině trupu – u těchto modelů pak není jednoduchá ani přeprava na letiště. Opak byl pravdou – konstrukce je velmi tuhá a míst, kde je pouze nažehlovací fólie je minimum. Jednou z věcí, která je čistě na rozhodnutí stavitele je provedení přední části motorového krytu – je konstruován jako deska nastříkaná na černo s tím, že dle návodu si každý vyrobí otvor pro vstup chladícího vzduchu podle typu a umístění motoru. Já osobně jsem do krytu pomocí fréz Dremel vyrobil 7 stejných otvorů – imitace vstupu vzduchu u sedmiválcového motoru – vše závisí na vkusu majitele stavebnice, kryt je dostatečně tuhý z kvalitního laminátu. Pěkně je vyřešeno i uchycení motorového krytu na trup pomocí 4 imbus šroubů pr. 3mm, které procházejí přes gumové průchodky – kryt tak nesedí přímo na trupu a zamezí se tím zvětšování otvorů v laminátu díky vibracím. (Princip průchodek je podobný jako u serv).

Oproti stavebnímu návodu jsem použil pouze jedno servo na náhon VOP (digitální servo Graupner s tahem kolem 6kg/cm), zbývalo tedy dodělat spojku obou polovin výškového kormidla z ocelového drátu pr. 3mm. Ostatní serva mám standardní – HS 475BB, na motoru Futaba FS-100. Dodávané koncovky a táhla jsou trochu předimenzované – pravděpodobně slouží i k vybavení stavebnic stejného typu větších rozměrů, sympatickým detailem je střídání pravého a levého závitu na táhlech, a tak není nutné sundávat koncovky z kulového čepu při doladění střední polohy.

Obrazek

V návodu jsou uvedeny celkem 3 polohy těžiště – zadní pro létání 3D, prostřední pro kombinované létání a přední poloha pro přesnou akrobacii – mě bez dovažování vyšla prostřední hodnota a tak jsem vyrazil k záletu. Ten se uskutečnil v sobotu 13.9. na letišti Brno-Medlánky v ranních hodinách – foukal sice nepříjemný boční „severák“, ale vzhledem k faktu, že bych rád ještě něco v sezóně 2008 odlétal, nebylo na výběr. Model se ihned po startu prudce vzepjal, stejně tak výchylky na křidélkách a VOP byly příliš ostré – sice jsem chvilku poletoval ale bylo mi jasné, že těžiště musí dopředu. Naštěstí se mi podařilo ihned na letišti posunout přijímačové accu cca o 3 cm směrem k motoru a na vysílači zmenšit výchylky, a tak  mohl následovat druhý start. Vše bylo již OK, až na ten nepříjemný vítr. Model sedí ve vzduchu  pěkně, zvláště dobře se mu vede ve výkrutech – zde asi hraje roli poměrně velká boční plocha trupu, celkově vypadá velmi realisticky. S motorem TITAN 20ccm se standardním výfukem má dostatečný výkon na běžnou akrobacii, dá se s ním zalétat sestava RCA (samozřejmě bez nějakých ambicí na přední místa – výkon motoru neumožňuje dostatečné výdrže v obratech ). Stavebnici bych všem vřele doporučil – zpracování i celkový dojem stojí za to.

Obrazek

Rozpětí: 1850 mm

Délka: 1750 mm

Hmotnost: 4700 g

Motor: TITAN ZG 20ccm

Souprava: FC 18 V3plus

Cena: 349,- €

                                          Mgr. David Kopal,

                                          kopal.david@centrum.cz